Verbeteren ruimtelijke spreiding betaalbare woningvoorraad in de MRA

Lage en middeninkomens hebben in sommige delen van de MRA meer kans om een betaalbare woning te vinden, dan in andere delen van de MRA. Dit beperkt hun keuzemogelijkheden nog verder.

Tegengaan van de ruimtelijke uitsortering van inkomensgroepen en vergroten van de keuzevrijheid van lage en middeninkomens binnen de MRA

We zien dat er in bepaalde delen van de MRA meer schaarste is aan betaalbare woningen (huur en/of koop) dan in andere delen. Het tekort in Amsterdam en in de gebieden zuidelijk van het Noordzeekanaal is veel groter dan in delen van de noordelijke MRA (m.n. IJmond, Almere/Lelystad). Dit beperkt de keuzevrijheid van woningzoekenden en leidt er toe dat de toegankelijkheid van bepaalde delen van de MRA voor lage en middeninkomens onder druk staat.

Door samen te werken kunnen gemeenten en (regionale) corporaties zorgen dat deze verschillen niet groter worden c.q. verkleind worden. Inmiddels is ook het rijksbeleid gericht op een betere regionale spreiding van de voorraad van sociale huurwoningen. Minimaal 30% sociale huurwoningen in de woningvoorraad is het streven op gemeenteniveau en op regionaal niveau. Daarnaast is het beleid dat elke gemeente tweederde van de nieuwbouw in het betaalbare segment bouwt. 

Voorbeelden/meer informatie:

In de Rotterdamse regio zijn in januari 2019 afspraken gemaakt tussen gemeenten, corporaties en provincie over de groei en regionale spreiding van sociale huur in een regioakkoord. Inmiddels zijn de afspraken geactualiseerd als gevolg van diverse ontwikkelingen op de woningmarkt, waaronder nieuwe inzichten over de omvang van de tekorten in de sociale huur. Dit heeft geleid tot een geactualiseerd Regioakkoord Wonen. De spreidingsdoelstelling blijft daarbij één van de centrale ankerpunten. Deze spreidingsdoelstelling heeft niet alleen betrekking op de gewenste omvang van de totale en sociale woningvoorraad per gemeente, maar ook op de toegankelijkheid ervan via afspraken over beprijzing van aanbod en voorraad. In dit artikel van Platform31 is de werkwijze die is gehanteerd om tot het akkoord te komen toegelicht. 

In de Regionale Woonagenda Holland Rijnland 2023 zijn eveneens onderling afspraken gemaakt over de bouw van voldoende sociale huurwoningen en voldoende middensegment (huur en koop). Daarbij (zie met name de opgaven twee en drie) gaat het niet alleen over aantallen woningen. Er zijn ook afspraken gemaakt over te hanteren instandhoudingstermijnen voor sociale huur en middeldure huur, over het realiseren van sociale huurwoningen onder de kwaliteitskortings- en onder de aftoppingsgrenzen (via nieuwbouw of transformatie) voor doelgroepen die daarop zijn aangewezen n over dat gemeenten zich inspannen om de sociale huurwoningen door corporaties te laten realiseren. 

Ook de MRA heeft ambities om e.e.a. af te spreken, maar dat heeft nog niet tot concrete resultaten geleid.